Közlekedj okosan |
Hírek - Shadowners |
2012. szeptember 04. kedd, 11:39 |
Stop! Közlekedj okosan! Gyorshajtás, relatív gyorshajtás, bírságok Magyarországon - a hivatalos statisztika szerint - a balesetek legfőbb kiváltó oka a gyorshajtás, jelenleg nagyjából az incidensek negyedében állapítható meg ilyen vétség. Többek között ezzel indokolják az egyre gyakoribb sebességméréseket és az akár 300 000 forintig terjedő bírságokat is, ám tudnunk kell, hogy a kiváltó okoknál a műszerrel nem mérhető és baleset híján nem szankcionálható relatív gyorshajtás is ebbe a kategóriába tartozik, vagyis a valós gyorshajtások az összes eset kb. 10-20 százalékában játszanak szerepet. Eddig viszonylag könnyen elkerülhető volt, hogy ilyen vétségért kapjon csekket valaki, hiszen a lézerblokkolók jelenleg - egy 2003-as kormányrendeletnek köszönhetően - legálisan használhatók az országban, ám a 2012. szeptember elsején életbe lépő új szabályozás kifejezetten tiltja ezek használatát: Az általunk megkérdezett rendőrjárőr úgy nyilatkozott, hogy egyelőre nem kaptak hivatalos értesítést arról, hogy milyen szankciókkal sújtják majd azt, aki a tiltás ellenére továbbra is lézerblokkolót használ az autójában vagy a motorján. Kibővült jogkör a közterület-felügyelőknek A KRESZ 6. § a következő bekezdéssel egészül ki: „(5) A közterület-felügyelő a jármű megállítására a (2) bekezdés a pont aa alpontjában foglalt jelzést adja. Az ilyen jelzés észlelése esetén a járművel meg kell állni.” A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a közterület-felügyelő karjelzéssel, tárcsával és fényjelzéssel is felszólíthat azonnali megállásra, aminek - csakúgy, mint a rendőr esetében - azonnal eleget kell tennünk. Elsősegélycsomag, tűzoltó készülék, kötelező segítségnyújtás A tavaszi e.ü. csomag mizéria után néhány hónappal olvashattuk, hogy az új KRESZ értelmében nem lesz kötelező elsősegély csomagot tartani a motorban, pontosabban nem büntethetnek meg a hiányáért 2012 szeptemberétől. Ez így igaz, de a valóságban inkább szigorításról van szó. A törvény ugyanis így rendelkezik: Vagyis ha a rendeletet félreértelmezve hiányos, lejárt csomaggal közlekedünk, vagy egyáltalán nincs ilyenünk a motor ülése alatt, akkor egy esetleges incidenskor "segítségnyújtás elmulasztása" miatt kell majd felelnünk, és nem ússzuk meg egyszerű, pár tízezres szabálysértési bírsággal. Vagyis innentől még inkább fontos, hogy rendelkezzünk a kis kék tasakkal, bármennyire is nehéz ezt elhelyezni némely motoron. A rögzítésről egyébként szintén rendelkezik a törvénycsomag: zárt állapotban, vízhatlan helyen kell tárolni, vagyis nem kötelező a nyereg alá bezsúfolni, kívülre is rögzíthetjük a motoron, amennyiben a csomagolása vízálló. Tűzoltó készülék - egyelőre - nem kötelező a motorkerékpárokon, de ma már kapható egészen kis méretben is porral oltó, érdemes egy ilyet beszerezni, főleg hosszabb túrák előtt. Biztonsági sáv, motorosoknak is (5) A KRESZ 37. §-a a következő bekezdéssel bővül: „(8) Az azonos irányú forgalom számára két vagy ennél több forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton kialakult forgalmi torlódás esetében a járművek akadálytalan továbbhaladásának biztosítása érdekében Vagyis nem ez a módosítás teszi lehetővé, hogy ilyen esetben elhaladjunk a veszteglő autósor mellett, csupán azt szabályozza, hogy a dugóban álló négykerekűeknek kötelező lesz helyet biztosítani a zavartalan előrejutáshoz. Ez alól egyetlen kivétel, amikor baleset miatt torlódik fel a sor, és a szabad sávban éppen egy megkülönböztetett jelzéseket használó jármű közlekedik - ilyenkor motorral is be kell sorolnunk a várakozó autók közé, csakúgy, mint korábban. Megállás, várakozás, parkolás A jövőben mindössze tízezer forint bírsággal lesz sújtható az, aki a "Megállni tilos" illetve "Várakozni tilos" tábla hatálya alatt követ el szabálysértést, ám feljelentés esetén ez az összeg a duplájára módosul. A korábbi harmincezer forintról tízezerre mérséklődik a járdán parkolás bírságtétele, ám motorokra ez csak abban az esetben vonatkozik, ha a gyalogosoknak kevesebb, mint másfél méter hely marad a parkoló kétkerekű mellett. Ezt leszámítva minden egyéb esetben (vagyis a tiltó tábla ellenére is!) szabadon letámaszthatjuk a motort a járdán, minden korlátozás nélkül. |