Save Preloader image

0%

Rövid Shadow történelem

honda_shadow_2025

Immáron 25-éve, 1983-óta koptatják a világ útjait a Honda Shadow-k. Az első kiadott modellek a VT 500, és a VT 750 C voltak, őket követte 84-ben a VT 700 és 85-ben a VT 1100. Ezt a modellt egy 45-fokos V2-es, hidrotőkés (automatikus szelepállítás) blokkal szerelték, szemben a tipikus Honda 52-fokos V-kettes, manuálisan állítandó szelepekkel szerelt gépekkel.

Mindezen modellek még sajátosan „japános” kinézetű soft-chopperek voltak, picit túlműszerezve, kardánhajtással, öntött kerekekkel. De a megbízhatóságuk páratlan volt!( a mai napig futnak) A Honda 88-ban kiadott egy 800 köbcentis VT-t is, minek gyártását egy év után beszüntették.

Közben 1988-ban jött a nagy áttörés, a VT 600VLX, mely már egy igazi „amerikai fazonú” chopper képét mutatta. Ezt a modellt az ős-Transalp blokkjával – amit a hajókarok egy főtengelycsapra szerelésével vibrálósabbra konstruáltak – dobták piacra. Ezen modell japán belpiaci változata az NV 400 Steed.

A Honda a régi „japános” formavilágú Shadowk mellett mindinkább az „amerikai példakép” mintájára gyártott modelleket (VT600) forgalmazta nagy sikerrel és ebből kifolyólag született meg a második nagy bumm, Ohióban a Honda amerikai főhadiszállásán; a VT 1100 C2 A.C.E., 1994-ben. A harleysok felszisszentek a nagy Shadow láttán. Egyébként ezen modell sikere ihlette a többi Japán motorgyárat a harleys külsejü chopperek gyártására. Ez a motor egy vibrálós, 45 fokos V2-es hajtóművel készült, mivel az amerikai piacon is nagy sikert ért el.

Ezt követte 96-ban a VT 750C2, 98-ban az 1100C3. Ezek „alfajai”: a VT 750DC Black Widow, az amcsi belpiaci 75 lóerős VT 1100 Tourer, az 1100 Spirit, Sabre stb.

 

honda_shadow_vt750

Ne felejtsük el megemlíteni a 99-től gyártott legkisebb Shadowt, a 125C-t, melynek megbízható, vízhűtéses 90-fokos V2-es blokkját a Honda a 125-ös Varaderoban is alkalmazta.

Az „újkori” VT-k közül az egyik legnépszerűbb modell a VT 750C4 Shadow, melyet 2004-ben kezdtek forgalmazni és – mint az elődöket – kardántengellyel láttak el.

A legújabb Shadowk a 2007-es VT 750C2 Spirit, és a 2008-as VT 750 C Shadow. Utóbbiakat a hatályos környezetvédelmi szabályoknak megfelelve már injektorral gyártják.

A legnagyobb VT-ket mára már nem nem Shadownak, hanem VTX-nek hívják. Ezek már a Honda tradícióhoz hűen 52-fokos V2-es, finomabb járású motorral készülnek, meggyőzően nagy teljesítménnyel, számos verzióban.

(VTX 1300S, 1300R, 1300T, 1300C, VTX 1800C, 1800R, 1800N, 1800S, 1800T, 1800F)

honda shadow vt 1100
honda shadow vt 1100

Immáron 25-éve, 1983-óta koptatják a világ útjait a Honda Shadow-k. Az első kiadott modellek a VT 500, és a VT 750 C voltak, őket követte 84-ben a VT 700 és 85-ben a VT 1100. Ezt a modellt egy 45-fokos V2-es, hidrotőkés (automatikus szelepállítás) blokkal szerelték, szemben a tipikus Honda 52-fokos V-kettes, manuálisan állítandó szelepekkel szerelt gépekkel.

Mindezen modellek még sajátosan „japános” kinézetű soft-chopperek voltak, picit túlműszerezve, kardánhajtással, öntött kerekekkel. De a megbízhatóságuk páratlan volt!( a mai napig futnak) A Honda 88-ban kiadott egy 800 köbcentis VT-t is, minek gyártását egy év után beszüntették.

Közben 1988-ban jött a nagy áttörés, a VT 600VLX, mely már egy igazi „amerikai fazonú” chopper képét mutatta. Ezt a modellt az ős-Transalp blokkjával – amit a hajókarok egy főtengelycsapra szerelésével vibrálósabbra konstruáltak – dobták piacra. Ezen modell japán belpiaci változata az NV 400 Steed.

Típushibaként csak két apró dolgot említenék; a VT 750C2 és Black Widow (láncos) modelljein a szekunder hajtás végén lévő „menesztőgumik” ellágyulása a hátsó lánckerék kotyogását okozza. Erre jómagam találtam megoldást, amit szívesen orvoslok bármely e hibában érintett márkatársnak.

A másik apróság az 1100-as modell „éltesebb” darabjain fordulhat elő; a generátortól jövő kábelköteg csatlakozója (az ülés alatt van) a töltési áram hőjétől átéghet, és ez a generátor „kapitulálását” is okozhatja.

De ezek ellenére bátran állíthatom,hogy a Honda VT-k a legmegbízhatóbb motorok közé tartoznak, ha ilyen modelletek van jól döntöttetek, és ha VT-t, vagy VTX-et szeretnétek vásárolni ne habozzatok…!

Műszaki kérdéseitekre fórumunk „Technika” rovatában szívesen válaszolunk!

Széles utat!

honda shadow vt 1100